Witam serdecznie wszystkich wielbicieli motyli. Jestem początkującą fanką, więc będę zadawać dużo pytań - proszę o wyrozumiałość. Odpowiedzi na niektóre pytania mogą się wydać większości oczywiste, ale ja lubię wiedzieć wszystko na 100%. Na początek pytanie o owada, który wylądował na moim biurku w pracy. Po przejrzeniu dostępnej mi literatury stwierdziłam, że jest to nastrosz lipowiec. Wszędzie były fotografie brązowych, ten jest wybitnie zielony. Czy ten kolor jest pozostałością po kolorze gąsienicy i dopiero później nabiera brązowej barwy, czy jest to zupełnie inny gatunek
050809103953.jpg 3.
Plik ściągnięto 79 raz(y) 29.6 KB
050809103852.jpg 2.
Plik ściągnięto 82 raz(y) 45.74 KB
050809110759.jpg 1.kwiecień/maj 2009 Poznań
Plik ściągnięto 88 raz(y) 69.79 KB
Piotr Michalik
Zainteresowanie grupą: dzienne,zawisaki i pawice
Wysłany: 2009-06-11, 22:06
Tak to Nastrosz lipowiec, to zmienny gatunek poszczególne osobniki różnią się od siebie.
"Skrzydło przednie zmienne w ubarwieniu od zielonego do różowego."
A co do zielonego koloru to nie jest to pozostałość po gąsienicy Motyle nie zmieniają z czasem koloru, np. Z zielonego na brązowy.
Zainteresowanie grupą: Motyle dzienne i niektóre macro
Wysłany: 2009-06-11, 22:20
Kolor tego lipowca (bo to rzeczywiście ten gatunek), jest typowy. Lipowce są dosyć zmienne w ubarwieniu, od ciemnozielonych aż do żółtobrązowych. Kolor dorosłego motyla (imago) nie zależy od ubarwienia gąsienicy - to różne barwniki. Zresztą ubarwienie gąsienicy też jest zmienne. Praktycznie do ostatniego stadium jest ona zielona (czasem z niebieskawym odcieniem). Tuż przed przepoczwarczeniem zmienia kolor na szarobrązowy, z lekkim różowym odcieniem. Światło może jednak z czasem zmienić ubarwienie motyla. Zielony barwnik ulega stopniowemu utlenianiu i zmienia odcień na żółtawy, ale to może trwać bardzo długo (czasem wiele lat, np. w muzealnych gablotach, szczególnie, gdy oświetla je słońce).